candela-seven-sverigepremiär

Svenska Candela Seven – den flygande elbåten

Sverige är världsledande på elbåtar. På Lidingö byggs Candela Seven, en bowrider som svävar över vågorna i 25 knop utan svall, stötar eller buller. Tack vare bärplan kommer den svenska elbåten tre gånger så långt som konkurrenterna i 25 knop.

Sveriges fritidsbåtar släpper under några få sommarmånader ut motsvarande en tredjedel av växthusgaserna från inrikesflyget, enligt Havsmiljöinstitutet. Andra lokala miljöproblem är buller, svall och bristande avgasrening i båtmotorerna.

Men det är knappast motorernas fel att bensin- och dieseldrivna båtar drar tiotals liter bränsle per landmil. Boven är istället hur skroven ser ut, menar Candela. Ett planande skrov på en sjumetersbåt är 15-18 gånger mer energikrävande att driva fram än en vanlig familjebil. Att sätta in en elmotor och batterier i planande skrov är därför en dålig idé. 

Räckvidden blir antingen kort i hög fart, eller så blir farten låg. Det insåg ingenjören Gustav Hasselskog när han startade det svenska teknikföretaget Candela för fem år sedan.

Sverigepremiär för Candela Seven på Allt för sjön 2020

På Allt för sjön är det Sverigepremiär för företagets första modell, Candela Seven – som redan serietillverkas i företagets fabrik på Lidingö.

Den nästan åtta meter långa bowridern sticker knappast ut när den ligger stilla i vattnet, formerna är snarare klassiskt eleganta än hypermoderna. Men när Seven accelererar, börjar det magiska. Först hörs ett tyst vinande. Sen händer det: båten lyfter från ytan och svävar plötsligt ovanför vågorna, nästintill ljudlöst i 25 knop.

Hemligheten stavas bärplan

Mitt under båten sitter ett bärplan (eller foils). En vinge, som i 16 knop skapar så mycket lyftkraft att Candela Sevens skrov helt svävar över ytan medan endast vingen ”flyger” genom vattnet. Bärplanen reducerar bränsleförbrukningen med 80 procent jämfört med en planande båt och är nyckeln till lång räckvidd på el i hög fart.

Man kan köra två timmar i 20 knop, alltså från centrala Stockholm till Möja och tillbaka. Det är tre gånger längre än någon annan elbåt på marknaden, säger Gustav Hasselskog.

Kostnaden för resan blir cirka 75 kronor, att jämföra med drygt 1000 kronor för en bensindriven båt i samma storlek. Men fördelarna med bärplan är fler än lång räckvidd och låg bränslekostnad. 

För den som vet hur stötigt de flesta planande båtar går i krabba vågor, är det närmast magiskt att köra Candela Seven i stökig skärgårdssjö. Bärplansbåten svävar över upp till 1,2 meter höga vågor utan att passagerarna känner svallen röra skrovet.

Vi har kört i kuling med 24 m/s i byarna i Stockholms skärgård i full fart, 30 knop. Eftersom vi undviker vågorna blir det mycket bekvämare för alla ombord, säger Gustav.

Tekniken liknar den i ett modernt flygplan
Köregenskaperna är möjliga tack vare att Candela är den första fritidsbåten som försetts med datorer och mjukvara. Här skiljer sig Candela Seven från alla andra båtar på marknaden, och liknar mer ett modernt flygplan. Den som lägger sig ned i fören och lyssnar hör ett svagt ljud som påminner om delfinernas tjatter. Det är de två ultraljudssensorerna som mäter våghöjden framför båten cirka 100 gånger per sekund. 

Tillsammans med andra sensorer som gyroskop och accelerometer förser den Candelas styrsystem med all information som krävs för att Seven ska flyga stadigt, en halvmeter över vattenytan, även i byar på 20 m/s.

Styrsystemet påminner om det som sitter i ett JAS-plan. Utvecklingen inom drönare har gjort elektroniken billig och tillgänglig nog för att kunna sättas i en fritidsbåt, säger Gustav Hasselskog. 

Föraren navigerar och styr alla funktioner via en 12-tums skärm, ungefär som i en Tesla. Med en knapptryckning drar man in bärplanet och motorn så att båten endast sticker 0,4 meter i låg fart. Att lägga till på en sandstrand eller ta upp Seven på en trailer är alltså lika lätt som med en vanlig båt.

Sedan serietillverkningen började i höstas har Candela byggt 13 exemplar av Seven och anställer nu folk för att i år kunna göra 40 stycken. Intresset har varit enormt för den flygande elbåten och i båtindustrin märks en nyfikenhet på den svenska bärplansteknologin, berättar Gustav.

Vill du nå köpstarka stockholmare 2021?
Fyll i Allt för sjöns intresseanmälan nu!