Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies. Läs mer i vår cookiepolicy »

Fishing

7 trender du har att vänta dig inom båtvärlden

Vissa spår i kaffesump, andra i motorolja. Själv föredrar jag att spana in kommande trender på mässor och under mina båttester runt om i världen. Ett är säkert: utvecklingen går rekordsnabbt och tillverkarna gör allt för att underlätta livet på sjön. Vi får fler tekniska hjälpmedel, båtar som förenar nytta med nöje – och vi tar leken på större allvar.

1. KOMBINATIONSVINSTEN.

Fiske, familj, vattensport och solbadande. Fritidsbåtar byggs allt oftare med syftet att leverera lite av det mesta – och bitvis mycket av en del i en specifik nisch. Här kan nämnas multifiskebåtarna från Bennetau och Jeanneau, men också nordiska alternativ som Sting och Buster. Båtarna har funktioner som gör att du i ett enkelt handgrepp förvandlar din fiskeplattform till en underhållningsmaskin för vänner och familj på jakt efter solbadande, social samvaro runt ett matbord eller en fartkick på wakesurf-brädan. Trenden syns också i materialvalen, där exempelvis ett aluminiumskrov kombineras med innerliner i plast, så som Finnmasters Husky, Bellas Falcon och Nordkapps Ranger.

2. VATTENLEKEN.

Vi verkar på allvar gilla att leka allt mer. På mässorna är hallarna fyllda till bredden med vattensportutrustning och diverse roliga lekprylar. Kanske är leken den nya inkörsporten till båtlivet.

3. FÖRENKLINGEN.

Slagorden inom motor- och elektronikindustrin är integration och nya anslutningsmöjligheter. Allt fler båttillverkare samarbetar med elektronikjättar, eller väljer att utveckla sina egna smarta multifunktionsinstrument. Busters Q System är ett exempel, svenska Yacht Defined ett annat. Även Benneteau och Sea Ray med flera lanserar sina egna navigationsplattformar. Alla med samma syfte; att förenkla och förhöja nöjet med båtkörandet. Det handlar också om smarta joysticks som gör manövreringen smidigare. Evinrude har sin iDocklösning och Mercury sitt joystick-system. Att förbi uppkopplad ombord lär också vara något vi kan förvänta oss att ta för givet.

4. "SKITFISKET".

Att fiska är hett. Att göra det från en för ändamålet byggd båt är än hetare. Vi ser allt fler fritidsbåtar anpassade enbart för fiske. Det har till och med gått så långt att snudd på varje märke med värdighet väljer att lansera sin egen fiskeedition. Dessutom ökar utbudet av tekniska hjälpmedel, såsom avancerade ekolod, detaljerad elektronisk kartografi och radar med olika spottinglägen.

5. ÅTERUPPLIVNINGEN.

Vi har sett klassiska båtmärken som finska Marino och svenska Ockelbo tillverkas i nya tappningar. Gamla båtar renoveras till nya liv och äldre trotjänare förses med nya motoralternativ. Replikor görs efter favoritföregångare. Det råder en stark renässans för klassiska båtmärken och för välbevarade äldre träbåtar, som nu äntligen värderas allt högre.

6. FRAMGÅNGSLÄNDERNA.

Finland fortsätter att vara det ledande landet inom nordisk båtindustri. Framförallt är det öppna, mindre båtar och daycruisers som når oss via vår granne i öster. Ett bevis på den finska dominansen märks inte minst här på mässan. Polen är ett annat båtland som fortsätter sitt segertåg som båttillverkningsnation. Från att först ha varit ett land där främst andra låtit tillverka sina båtar, kommer Polen nu allt starkare med sina helt inhemskt designade och producerade båtar. En annan dominant, men i designsammanhang, är norrmannen Espen Thorup, som fortsätter att spruta ur sig nya spännande konstruktioner. Bland annat nya Sting 630 Fast Track.

På segelbåtssidan har nytillskott från Kina och även Polen gett de klassiska storbåtsvarven ny konkurrens. Dessa utmanarländer lyckas bitvis riktigt bra med att förena helt ok byggen med ett lågt pris. Kinesiska FarEast är ett exempel. Med sina rena racers och cruiser/racers till ett vettigt pris öppnar de upp för att göra både kappsegling och familjesegling mer tillgängligt för flera.

7. AKTERVRÅLET.

Året då utombordsmotorn på allvar drog in i båtsverige var 2016. Den trenden håller i sig. Det ska vara fler, mer vrålande och fetare motorer på akterspegeln. En trend som kan tyckas heltokig och gå stick i stäv med miljö- och ekonomitänk, men också sett ur stöldhänseende. Antalet motorstölder ökar som bekant markant. Därför är det extra spännande att följa utvecklingen av el- och soldrift och andra hybrider. Det går inte att sticka under stol med att utombordare har många fördelar, inte minst sett till service och att de är lätta att byta ut.